Tuesday, August 26, 2008

Dulu dan Sekarang

Alhamdulillah.. hariini aku masih lagi boleh menghirup udara segar di bumi mu ya Allah...
Masih boleh lagi menggunakan kudratku untuk mencari rezeki dan beribadat.
Masih boleh lagi bergelak-ketawa, bercanda-ria....

Dulu...
Aku datang dari keluarga berpendapatan rendah...
Bapaku hanya seorang drebar...
Orang selalu kata ..."mana boleh anak seorang drebar berjaya?"...
Namun, aku sematkan kata-kata itu sebagai pembakar semangat.
Masih ku ingat aku kerap bertanya pada ibu sewaktu tibanya merdeka waktu zaman hingusanku.. apa itu MERDEKA?
Ibu kata... Merdeka itu bebasnya kita dari serangan dan ancaman penjajah.
OOoooo.. begitu lebar mulutku seolah2 memahami apa itu MERDEKA.

Aku kerap mencari bahan-bahan berunsur sejarah walaupun aku tahu aku memang tak suka sejarah. BOSAN... tetapi sifat ingin tahu mendahului segala-galanya...
Aku bukanlah kategori pelajar cemerlang... tapi boleh tahan lah.. ekekeke =]
Zaman sekolah aku selalu memasang angan-angan untuk menaiki kapal terbang satu hari nanti.
Cikgu suka gelakkan angan-angan aku tu.. pada aku... suka atilah nak angan2 apa pun.. as long as It's FREE OF CHARGE. yer tak?... =)

Tapi satu perkara yang buatkan aku begitu sentimental value...
Terhadap perjuangan pejuang terdahulu termasuk Rasulullah untuk memastikan ummatnya terbela.
Terima kasih Ya Rasulullullah... terima kasih wahai pejuang bangsa Melayu yang bersusah payah bergolok-gadai memastikan TANAH MELAYU ini merdeka.

Sebenarnya.. jauh di sudut hatiku lebih gemar kalau nama negara ini dikekalkan sebagai PERSEKUTUAN TANAH MELAYU... Nah.. orang-orang berbangsa asing pasti tidak mampu mengganggu-gugat kedaulatan BANGSA MELAYU yang semakin rapuh kini.

Aku ingat lagi sewaktu menghadiri satu kursus awal tahun 2008.. penceramah meminta agar semua peserta mendoakan kesejahteraan Rasulullullah, ahli keluarganya, para sahabat serta tidak lupa pada seluruh pejuang Islam dan pejuang melayu yang memastikan kedaulatan TANAH MELAYU ini.

"Ya Allah, aku bersyukur, dengan limpah kurniamu, berkat kesabaran serta semangat perjuangan mereka aku kini boleh menikmati kesenangan serta menghirup udara segar dan boleh melaksanakan ibadat kepadamu Ya Allah. Ya Allah, Rabbul Jalil, sesungguhnya aku ini terdiri dari hambamu yang teramat lemah, ampunilah dosa-dosaku, dosa-dosa kedua ibu bapaku, dosa-dosa para pejuang Islam dan pejuang kemerdekaan di tanahairku. Berkat titik peluh mereka bermandi keringat dan darah, aku kini hidup dalam keadaan tenteram. Ampunilah mereka mudah-mudahan mereka terdiri dari golongan yang dirahmati olehmu dan diampuni dosa-dosa mereka. Mudah-mudahan mereka mendapat balasan syurga dari-Mu Ya Allah".

Zaman sekolahku terisi, pendidikan awal yang aku terima berjaya menjadikan aku yang sekarang.
Hasil Dasar Ekonomi baru aku bersekolah. Memanglah semua ini rezeki dari Allah. Tapi aku perlu sentiasa ingat akan pengorbanan orang. Ibu kata kita perlu menghargai setiap pengorbanan dan bantuan dari orang. Mudah-mudahan aku akan sentiasa mengingati pesan Ibu. Banyak bantuan yang aku terima... Terutama sekali Biasiswa Persekutuan Kecil yang membantu meringankan beban kedua orang tuaku. Alhamdulillah Ya Allah... Rezeki ini berkat limpahan kurniamu ke atas TANAH MELAYU yang berdaulat ini.

Sekarang....
Alhamdulillah... aku telah sedikit sebanyak berjaya berdiri sediri di atas TANAH MELAYU ini.
Tanah ini memang milik Allah SWT.... Syukur Ya Allah kerana aku dilahirkan sebagai seorang muslimah dan aku mohon agar Kau tetapkanlah serta kuatkanlah imanku dalam menghadapi hari-hari mendatang.

Aku pernah bersekolah di sekolah kebangsaan, sekolah Methodist, Vokasional seterusnya di menara gading. Padaku semua itu penting untuk memungkinkan aku menjadi diri aku yang sekarang.
Hasil artikel 153 yang menjaga hak keistimewaan orang melayu aku menjadi seorang yang berjaya.
Namun kini.. semuanya hampir diragut oleh tangan-tangan yang tidak pernah cuba untuk menjada KEDAULATAN TANAH MELAYU ini. Sejarah telah dilupakan... sejarah dikebelakangkan... semuanya telah lupa... semuanya menjadi alpa dan leka.... semuanya mengejar dan berusaha menjual MARUAH BANGSA MELAYU yang semakin rapuh aklak dan pegangannya.

Mana dia MERDEKA yang dilaungkan? Inikah dia yang dinamakan MERDEKA?
Mana dia Melayu yang semakin layu?.. BANGKIT LAH ORANG MELAYU....
Sedarlah... Bangkitlah.. hak bangsamu sedang digadaikan....
bangkitlah....

Memang benar Melayu Mudah Lupa.....

No comments: