Tuesday, August 18, 2009

Pengalaman tak boleh dijual beli...

Saya bukan blogger tegar... juga bukan seorang yang rajin updet blog.. tapi kerana rase nak share sesuatu tu saya develop blog yang tak berapa nak canggih compared ngan blogger2 yang lain... takperlah.. nanti2 saya belajar okeh... taun bila lah tu kak ooiittss?.. he he he. entahlah.. biarlah masa yang menentukan...

Cerita harini tentang pengalaman... semua orang memang ada pengalaman, tapi bagi saya pengalaman saya yang satu ni memang rasanya tak akan saya lupa sampai bila2... Kenapa? sebab dia pengalaman sayalah.. =P...

Saya memang sihat walafiat, even sekarang ni pun saya sihat... cuma.. cuma apa ya kawan2?.. cuma saya anggap dugaan Allah pada saya ni sebagai satu tanda kebesaran Allah untuk memberi ujian kepada setiap hambanya.. sama ada kita kuat, ingat pada Dia atau tidak dan sama ada kita terpesong atau tidak daripada aqidah sebenar kita sebagai seorang muslim. Saya bukan ustazah ya... tapi apa yang bakal saya kongsikan ni mungkin boleh jadi panduan kepada kawan2 yang lain agar berhati2 dan sentiasa berwaspada dengan keadaan sekeliling dan sentiasa menghargai diri kita dan orang sekeliling.

Sihir... Pernah dengar tentang itu?.. Saya sendiri pada asalnya seorang yang biasa2 sahaja tentang perkara itu. Bukan tak ambil tahu.. cuma just an ordinary info aje sebagai pengetahuan kita sebagai manusia biasa sahaja. Tetapi, bila mengetahui tentang diri sendiri tersihir.. MasyaAllah... asalnya saya buat selamba sahaja... tapi bila dah rase macam2... kawan2.. to be frank.. Mintak lah dijauhkan dari benda ini... Allah sahaja yang tahu sakitnya bagaimana...

Iman kita memang betul2 teruji. Kawan2, jangan salah berubat... kelak kerana pulut, santan binasa... Ikut pengalaman saya memang kita perlu berubat, tapi, ada tak kurang juga yang cuba menangguk di air keruh. Yang penting, dekatkan diri dengan yang Esa.. kerana Dialah penyembuh segala penyakit dan kerana dengan izin Dia jugalah sihir itu menguji tahap keimanan kita. Allahuakbar!!!!

Pelik, misteri dan macam2 lagi cara pengubatan manusia ni... kita harapkan pertolongan dia.. tapi saya terlupa sesuatu.. kita kan datang dari Allah... Mintalah terus dari Dia... dan kalau nak berubat pun, carilah yang betul2 boleh dipercayai.. ada kes pengubatan yang menggunakan ayat Al-Quran tapi ajarannya turut terpesong... tak beri saya mengaji.. jadi.. tepuk dada tanyalah selera?.. betul tak?.. Akhirnya saya solat istikharah... mohon petunjuk... Allah gerakkan saya membaca Ayat suci Al-Quran.. Maha suci Allah... selama 4 tahun lebih kurang.. saya tak terfikir nak solat istikharah sama ada nak berubat ataupun nak mohon terus dari Dia?.. bongkaknya saya... Astagfirullah... dalam 4 tahun itu, saya dah pergi hampir 18 tempat berubat. Duit tak payah cakap lah.. memang Allah lorongkan rezeki saya untuk membiayai diri ke situ aje... Air mata dah kering, badan pedih, sengal sendi, kepala sakit, bak kata pakej Astro.. macam2 ada!!

Allah sayang pada kita, sebab itu dia beri kita bermacam2 dugaan dengan harapan agar kita sentiasa ingat padaNya.. tapi kita ni selalu lalai.. saya tak cakap orang lain... dah 4 tahun saya kurang sihat.. tapi berapa banyak saya mengaji serta solat hajat mohon disembuhkan?.. boleh dikira dengan jari... teruk kan saya?.. tapi, usaha penambahbaikan tu saya harap agar sentiasa istiqamah dalam diri... ya Allah.. ampuni aku... nak bangun solat malam pun boleh dikira dengan jari... macamana Allah nak sayang saya?.. Nak sembuh tapi tak pernah minta. Betapa goyahnya iman saya?...

Semoga, Allah sentiasa mengampuni saya dan memberi saya rahmat serta rezeki yang terlalu istimewa untuk saya sembuh. Lebih-lebih lagi pada Ramadhan ini. Andainya satu hari nanti penulisan blog ini terhenti, tandanya saya telah tiada untuk terus membuat updet info2 terkini... panjang pendek usia seseorang itu kan telah ditentukan Ilahi... ampunkan saya ya... dan saya juga dah ampunkan kawan dan seluruh umat islam... dan doakan agar usaha penyembuhan ini mendapat berkat dari Allah SWT. Semua Dia ampuni kita semua dan memilih kita menjadi tetamunya yang teristimewa di akhirat kelak.

2 comments:

WannssCFS said...

semoga di bulan yg penuh dengan kerahmatan ini memberi seribu rahmat buat kita..Semoga cepat sembuh dan sihat mcm biasa insyaallah..Selamat meyambut ramadhan..

Mimioww@mimilo said...

Wann...

Terima kasih daun keladi... Semoga kita semua dikurniakan penyembuhan.