Monday, May 25, 2009

JOGJAKARTA (part 2)

Alhamdulillah... kami landed safely lebih kurang 5.30pm waktu Malaysia. Sampai je di Jogja, masa nak landed tu, airport dia terlalu dekat dengan kawasan perumahan. Saya terfikir perkara-perkara yang negatif... na'uzubillah... dan akhirnya mendarat dengan selamat walaupun masa tu hujan agak lebat. Ye lah... masa nak landed tu, kepak dia agak bergoyang... saya duduk dekat area sayap... hu hu hu... Kami mendarat dengan selamatnya di Pengkalan TNI AU Adisujipto Jogjakarta, Indonesia... Jogjakarta... here I come....


Memasing sibuk isi borang perakuan filter swine flu... dah la hujan time ni... Termasuklah si ainal.. si MPP yang sentiasa comel itu.. Izyan dan Enny yang sentiasa cool planet...

Scan.. jangan tak scan...

Ciri-ciri keselamatan yang perlu dititik beratkan. =)

Sampai2 aje, ader proses filteration untuk swine flu. Oleh kerana mereka international airport mereka agak kecil (international airport kat Sabah lebih besar dari Jogja punya), jadi kami terpaksa berasak2 dengan warganegara mereka untuk mengisi borang akuan tidak menziarahi negara yang terlibat dengan selsema B***.

Kat sini saje dah rugi masa selama satu jam... Imigresen mereka sangat ler garangnye... kamera haba mereka pulak detect 2 of our group members got high temperature... dah kene tarik ketepi check suhu pulak... dah la mereka berdua dari group saya. High temperature sebab kat flight kan aircond dia kuat... landed pulak hujan dan tak lama lepas tu hujan berhenti. So, haba dalam badan tak sekata...

Imigresen dia sangat tak friendly ok... ingat lagi nama dia Patricia... sangat ler garang.... cakap ler elok2... i ni orang customer service tau tak... mentang2 lah ni first time saya ke negara dia.. buat kerek pulak...

Yang tak best... beg saya kene punggah... hantu betul lah... rupanya dorang ingat saya bawak benda terlarang padahal ianya hanya merupakan 3 kotak air soya bean dan biskut untuk bekalan saya kat negara dia. Panas hati aje time tu.. tapi sabar lagi... tak baik marah.. masa birthday... lagipun i kan penyabar orangnya... he he he...

Kat sane, settle semua pukul 5.45 waktu mereka (6.45 waktu Malaysia)... tapi... even di sana baru pukul 5.45 tapi dah masuk maghrib. Terkejut sangat sebab tak solat asar lagi.. nampak gayanya kenelah qada'kan solat.. jangan jamak takyah yer... dosa tahu...





Kami menginap di Wisma Mahasiswa Magister Manajemen Universitas Gadjah Mada. Saya dok sebilik bersama dengan Miza (Pengarah Projek) disebabkan saya ni pengecut... lagi pun best sikit dok ada member ni.. leh borak2...



Malam tu, kira dalam pukul 6.30 waktu mereka kami keluar makan malam di restoran Gama Candi Nasi Uduk dan Ikan Bakar. Apa nasi uduk tu?.. Nasi uduk ni lebih kurang mcm nasi yang di masak dengan daun pandan la... kasi wangi macam tu... memang sedap la....

Suara mereka sangat sedap ok... Mekasih la nyanyikan lagu happy birthday tuk saya dengan sangat sedap sekali... sambutan birthday beramai2 di Jogjakarta... =)

Malam tu makan sangat mewah... ada penyanyi yang best masa kami makan.. well.. lagu untuk birthday girl pun ader la kan... hai lah bebudak ni.. korang ni memang best lah... walaupun kadang2 geram jugak dengan dorang ni... tapi biaselah.. bebudak... ader jer nak amik ati kita kan... U all tengok ajelah yer.... sedap tau....


Saya makan nasi putih, ikan bakar yang diletakkan sambal atasnya... manis okey... tomyam ikan (tomyam ke tu?... sebab banyak sangat serai yang diricih bersama cili padi dan tomato dalam tu).. manis lagi... agaknya mereka ni suka benda2 manis la.. yang lain tu... ikan goreng tepung, tauhu goreng, sotong goreng, dan yang paling best.... air guava original yang kosnya cuma Rp10,000 sahaja... convert RM3.47. Tersangat sedap... esok plan nak minum air alpolkat pulak.. (avocadolah.. sedap... tak caya.. meh la rase sekali.. he he he..). Makanan dan air teh jasmine memang dah termasuk dalam pakej yang kami bayar.. tapi untuk jus semuanya adalah persendirian....


Nak tunjuk gak pinggan dia yang cantik macam jeans... he he he

Nasi yang sangat sedap.... lembut...

Tomyam ikan yang manis... sedap tapi kalau tak manis sangat...


Tahu goreng.. ni jer yang tak manis... kene dengan selera saya.. panas2.. sedap... Ala.. dah lapo.. semua sedap aje...

Air pink guava yang sangat sedap dan terasa keguavaannya... untuk ibu2 mengandung dinasihatkan untuk tidak mengidam kerana air ini sangat sedap... jangan terliur okey... he he he


Lepas makan kami jalan pusing Jogja dan dibawa ke Dagadu Djokja. Apa Dagadu tu?.. dagadu tu maknanya "matamu"... saya pun tak pasti kenapa dipanggil macam tu... di Dagadu ni tempat jualan T-shirt sebagai cenderahati atau oleh2 la macam tu... baju kat sini sangat murah.. ada Dagadu yang tak original... tapi yang kami pergi ni memang pusat jualan dia... kosnya lebih kurang Rp46,000 paling mahal... tapi sebab beli banyak.. dapat Rp41,00 jer.. teka berapa harganya.... Rp41 x 0.347 (nilai duit masa kita tukar) = RM14.22 sahaja... murah tak?... so saya sempatlah beli beberapa helai untuk dibawa pulang ke Malaysia... malaysia okey.. jauhnya saya berjalan aritu... bawak diri...

Dengan travel agent dari Malaysia... Lin kot nama dia.. saya tak berapa ingat lah... sorry yer...

Pakcik travel agent kami di sini sangat baik... nama dia Pak Supyan... dia cakap kat Malioboro Road (sorga beli belah di sana) ada jual juga Dagadu, tapi tak original la...

Kat sini sangat banyak kereta kuda ini macam.. namanya kereta "andong". Sempat la saya pegang2 kuda ni.. tak naik pun.. cuma posing jer lebih.. saya perlu naik bas sekali dengan bebudak ni.. kang hilang saya yang kene pulak...

Mari naik kereta andong.. la la la... Tak ingat kos dia berapa.... Tapi tak mahal.. tak sampai RM20 pun untuk jarak yang agak jauh gak la...

Before tidur.. ada sedikit amanat dari En. Iqbal (Pensyarah Textile yang jadi peg. pengiring juga) untuk student ni untuk pgrm esok pagi iaitu pelengkap misi kami... Universitas Gadjah Mada. Saya malam itu tidur waktu malaysia pukul 12.00... tak la awal sangat sebab sok pagi subuh adalah 4.30 pagi waktu Jogjakarta... mataku.. mataku semakin layu dan kuyu...zzzzzzz.. sambung lagi....

8 comments:

WannssCFS said...

wahhhhh bestnyer....jgn lupa ole ole utk gue ok..yok aaaa....hehehehehe

Mimioww@mimilo said...

Wan: Gue capek pegi sane... Ole2?... aduhss... bukan tak beli.. tetapi terlalu banyak permintaan...

WannssCFS said...

hehehehehe....tak harap pon...saja jer gurau...bulan 8 nie insyaallah gue pon akan turun ke bandung....ekekekeke

Mimioww@mimilo said...

Kirim telekung boleh?.. Aku bagi ko duit lah...

Roza said...

Assalamualaikum,

Emmm..terliur.

Bolehlah share kertas projek paper untuk bawa students UiTM Johor.

Mimioww@mimilo said...

Kak Roza: Terima kasih visit Blog saya. Boleh saja utk share paperwork tu... nanti saya emailkan...

shafirulsaidin said...

kak..tarok gmbr sy lebih lg...wahaha
best la..teringat2 kat sana..sem depan ke mana plak ye..hu..

Mimioww@mimilo said...

Ainal: Tgk pada kecepatan u'll hantar report pada Dekan... haks...